Omavalvontasuunnitelma

OMAVALVONTASUUNNITELMA

Omavalvonnan tavoitteina ovat palvelun asianmukaisuuden ja laadun varmistaminen, asiakasturvallisuuden takaaminen sekä lainmukaisuuden varmistaminen.

Palveluntuottajan ja palveluyksikön perustiedot

Raikas Askel (tmi), Y-tunnus 3347177-3, Anna-Maija Kellokoski, p: 040 6857870

Palveluyksikön nimi: Raikas Askel

Palveluyksikön osoite : Pitkänsillankatu 10 b, 67100 Kokkola

Palveluyksikön vastuuhenkilönä toimii Anna-Maija Kellokoski

Palvelut, toiminta-ajatus asiakaslähtöisyys ja toimintaperiaatteet

Raikas Askel tarjoaa palveluyksikössään pääasiassa terveydenhoidollista jalkojenhoitoa ja hierontaa asiakaslähtöisesti ja laadukkaasti. Nämä palvelut tukevat asiakkaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia, jaksamista ja terveyttä. Jokainen asiakas kohdataan yksilönä ja itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan. Hoitosuunnitelma tehdään yhteisymmärryksessä asiakkaan kanssa. Hoitokertomukset kirjataan asianmukaisesti, mikä takaa tietojen saatavuuden, jatkuvuuden ja turvallisuuden. Potilastietojen kirjaus tapahtuu tietoturvan, lakien ja asetusten mukaisesti. Jokaiselle potilaalle tehdään henkilökohtainen hoitosuunnitelma ja kirjaukset, jotka kirjataan asianmukaisesti tällä hetkellä manuaalisesti.

Poikkeuksena palveluseteliasiakkaat, joista tehdään hoitopalaute sähköisesti palse ohjelmaan.

Ammattitaitoa pidetään yllä kouluttautumalla ja osaamista kehittämällä. Yhteistyötä tehdään muiden toimijoiden kanssa ja ohjataan tarvittaessa toisen ammattihenkilön hoitoon.

Palveluyksikkö on erikoistunut etenkin klassiseen hierontaan ja jalkojenhoitoon. Palveluja tarjotaan palveluyksikön vastaanotolla, kotikäynteinä ja laitoksissa Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella.

Koti-ja laitoskäynnit ovat suunnattu vain hyvin iäkkäille/puutteellisen toimintakyvyn omaaville ja pääpaino hoidoilla on toimipisteessä.

Henkilöstö ja palveluiden laatu

Palveluyksikössä työskentelee yrittäjä itse, joka on Valviran Julkiterhikkiin rekisteröity koulutettu hieroja ja lähihoitaja/ jalkojenhoitaja (AT). Yrittäjä kouluttautuu vähintään kerran vuodessa jatkokoulutuksissa ylläpitäen omaa osaamistaan.

Potilasturvallisuus varmistetaan käyttämällä ammattikäyttöön tarkoitettua CE- välineistöä ja hoitolaitteita ja käyttämällä niitä vain siihen suunniteltuihin tarkoituksiin ja huolehtimalla huollosta ja asettamalla laitteet käyttökieltoon, jos ne vioittuvat ja voivat aiheuttaa vaaraa.

Päivittäisestä puhtaudesta tiloissa huolehditaan ja hieronnan jälkeen asiakkaaseen kosketuksissa olleet pinnat pyyhitään miedosti desinfioivalla liuoksella. Asiakkaaseen kosketuksissa olleet liinat vaihdetaan jokaisen käyttökerran jälkeen. Jokaisen jalkahoito asiakkaan jälkeen tilat siivotaan ja pyyhitään kaikki asiakkaaseen kosketuksissa olleet pinnat kertakäyttöisillä siivousliinoilla desinfioivalla puhdistusaineella.

Työvaatetus ja hoidossa tullut pyykki pestään hajusteettomalla ja desinfioivalla KW hygieniapesujauheella ohjeiden mukaisesti 60-90 asteessa.

Jokaisen käyttökerran jälkeen instrumenteille ja poranterille tehdään esiliotus ja harjapesu, ultraäänipesu, välinedesinfektio liuoksessa (esim.Klorilli, Erisan des, Licoprop) käyttöliuoksen ohjeen mukaisesti ja sterilointi kuumailmasterilaattorissa 180 asteessa 75 min.

Näistä vastaa palveluyksikön vastuuhenkilö.

Asiakkaan pääsy palveluihin, luotettavuus ja palautejärjestelmä

Asiakkaiden ja potilaiden pääsy palveluihin varmistetaan tarjoamalla selkeät yhteystiedot ja aukioloajat yrityksen verkkosivuilla. Ajanvaraus voidaan tehdä sähköisen ajanvarausjärjestelmän kautta ympäri vuorokauden tai puhelimitse aukioloaikoina. Verkkosivusto sisältää yksityiskohtaiset tiedot yrityksen tarjoamista palveluista. Toiminta on rehellistä, avointa ja asiakkaiden hyvinvointia ylläpitävää. Asiakaspalautetta voi antaa suoraan hoitotilanteessa tai nimellä/anonyymisti palautelaatikkoon toimitiloissa. Asiakaspalautteet käsitellään luottamuksellisesti ja niitä hyödynnetään toiminnan kehittämiseksi. Näiden käsittelystä vastaa palveluyksikön vastuuhenkilö. Palautetta kerätään myös sähköisten kanavien avulla, kuten Google Business ja Facebook sivujen kautta.

Toimitilat- ja välineet, turvallisuus

Asiakastiloihin on mahdollisuus siirtyä ulkoa sisään ja takaisin rollaattorilla ja pyörätuolilla avustettuna siirrettävän rampin avulla, WC-tilaa lukuun ottamatta. Hoitotilan yksityisyys on suojattu ovella. Hoitotilassa on sähköinen hoitopöytä, sähköinen jalkahoitotuoli, mikromoottori (jalkahoitopora).

Välinehuollolle on tiloihin remontoitu erilliset tilat.

Sähköisten laitteiden kunto tarkastetaan silmämääräisesti päivittäin ja asetetaan ne vioittuessaan käyttökieltoon korjaukseen saakka.

Yrityksessä on laadittu pelastussuunnitelma. Palveluyksikön vastuuhenkilö vastaa sähkölaitteiden, ensisammutusvälineiden tarkastuksista ja saatavuudesta sekä poistumisteiden kunnosta. Tarkistaa ja huolehtii päivittäin työvälineiden kunnosta, työtilojen siisteydestä ja hygieenisyydestä sekä poistumisteiden esteettömyydestä. Yrittäjällä on voimassa vähintään EA1-tason ensiapukoulutus. Tiedossa on toimitilan sammutuslaitteiden, sähköpääkeskuksen, yksikön vesisulun sijainnit sekä pää- ja varapoistumistiet, jotka pidetään esteettöminä.

Asiakas- ja potilastietojen käsittely ja tietosuoja

Palveluyksikössä potilastietoja kirjataan ja käsitellään tällä hetkellä manuaalisesti. Asiakkaan perustietoja käsitellään ajanvarausjärjestelmässä. Ajanvarausjärjestelmässä ei käsitellä potilastietoja. Potilastiedot kirjataan manuaalisesti ja säilytetään virallisten ohjeiden mukaisesti lukollisessa tilassa ja lukollisessa kaapissa.

Asiakastietolain mukainen tietoturvasuunnitelma on päivitetty 2.3.2025, ja siitä vastaa palveluyksikön vastuuhenkilö.

Julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen

Omavalvontasuunnitelma on nähtävissä toimitiloissa ja julkaistaan verkkosivuilla osoitteessa www.raikas-askel.fi

Omavalvontasuunnitelma päivitetään 4 kk välein/ tarvittaessa.